درباره ما

فرصت‌های شغلی

تلفن: ۶۴۹۱۲۳۴۰-۰۲۱

فرصت‌های شغلی

انواع تولینگ‌های منیپولیتورها

تولینگ بخش از ساختمان دستگاه‌های بالانسر یا منیپولیتور هستند که وظیفه گیرش قطعات را دارند.

تولینگ (tooling) ابزاری است که بسته به کاربردهای مختلف طراحی و ساخته شده و به End effector وصل می­شود. تولینگ برای هر کاربرد، شکل خاص خود را دارا است. پس از گذشت چند دهه از ساخت انواع مختلف تولینگ‌­های مخصوص در صنایع گوناگون، شکل ظاهری این نوع تولینگ‌­ها تقریباً در یک قالب مشابه ساخته می‌­شوند به‌ گونه‌ای که این اشکال بصورت استاندارد درآمده است.  در موارد خاصی بسته به نوع کاربرد و محدودیت­های هر ایستگاه کاری تغییراتی در شکل آنان ایجاد شود.

نحوه گیرش قطعه توسط تولینگ به طرق مختلف انجام می­شود که به نوع و شرایط قطعه بستگی دارد.

تولینگ مکانیکی

در این نوع تولینگ از هیچ گونه عمل کننده نیوماتیک استفاده نمی‌­شود و فقط توسط مکانیزم­‌های ساده عمل گیرش قطعه صورت می‌­پذیرد.

تولینگ مکانیکی ساخته شده توسط کاوان صنعت

تولینگ مکانیکی با سیستم قفل شونده توسط وزن قطعه

در این نوع تولینگ، نحوه گیرش ­بوسیله سیستم  scissor mechanism تامین می‌­شود.

پس از گیرش قطعه تا زمانیکه وزن آن توسط تولینگ مهار شده است نمی‌توان مکانیزم را آزاد نمود. با قرار دادن قطعه بر روی سطح گذاشت، به محض خنثی شدن بار قطعه از روی مکانیزم تولینگ، بازوهای مکانیزم آزاد شده به راحتی قطعه رها می‌شود.

تولینگ مکانیکی با سیستم قفل شونده توسط وزن قطعه

تولینگ مکانیکی با عمل کننده نیوماتیک

در این نوع تولینگ که کمی پیچیده‌تر از انواع دیگر است ضمن وجود مکانیزم­‌های مختلف از عمل­کننده‌های نیوماتیک نیز استفاده می‌شود.

تولینگ مکانیکی با عمل کننده نیوماتیک

تولینگ با مولد خلاء

این نوع تولینگ برای جابجایی انواع ورق مخصوصاً ورق­‌های فلزی مورد استفاده قرار می­‌گیرد. عمل گیرش توسط قاپک­های مناسب انجام می­‌شود. در ورق­‌های مسطح و بدون انحنا می­‌توان از قاپک‌های بدون پله استفاده نمود. ولی در ورق­‌های با انحنا مانند درب موتور خودرو باید از قاپک‌های آکاردیونی استفاده نمود. گاهی اوقات برای جابجایی کیسه­‌های سیمان از تولینگ‌های با مولد خلاً  استفاده می‌شود. در این نوع تولینگ بدلیل استفاده زیاد حجم مصرفی خلاَ یک مولد جداگانه برای ایجاد خلاَ در تولینگ استفاده می‌شود.

نمونه تولینگ با خلا، ساخته شده توسط کاوان صنعت

تولینگ مغناطیسی

در پاره­ای از موارد که نیاز به جابجایی قطعات فلزی است می­توان از تولینگ­های مغناطیسی استفاده نمود. برای این منظور ترجیحاً از آهنربا­های دانم استفاده می­شود و استفاده از آهنرباهای الکتریکی بدلیل اضافه شدن مولد جداگانه معمولاً مورد استفاده قرار نمی­­گیرد.  روش­های جدایش قطعه از آهنربا می­تواند به‌وسیله جک نیوماتیک با اهرم دستی جدایش انجام شود. در شکل 22 یک نمونه تولینگ مغناطیسی مشاهده می‌شود.

تولینگ مغناطیسی

انواع تولینگ در کاوان صنعت

منیپولتورهای کاوان صنعت از انواع تولینگ‌های موجود پشتیبانی می‌کند و با توجه به نیازسنجی صورت گرفته دستگاه‌های ساخته شده توسط کاوان صنعت می‌تواند طراحی متفاوتی داشته باشد.